Prof. STUARDI Alfonso
 

Curriculum accademico

Da più di 20 anni il mio ruolo è quello di fornire quotidianamente vision e leadership nel progetto, nello sviluppo e nella gestione di infrastrutture e progetti ICT.
L’obiettivo è quello di guidare la trasformazione digitale delle organizzazioni, con il fine non solo di migliorare le performance e la qualità del servizio ICT, ma con l’idea ambiziosa di abilitare nuovi scenari di business..
Esperienza e conoscenze professionali
• 15+ anni di esperienza in ruoli manageriali e di coordinamento in ambito ICT
• Esperienza in ambito di sviluppo ed esecuzione di piani strategici
• Profonda conoscenza dei processi di business e ei sistemi di pianificazione e controllo
• Competenze estese delle infrastrutture hardware e delle architetture software di livello enterprise, fornite sia in modalità on premise che in outsourcing, con particolare riferimento ai sistemi ERP (SAP ERP, IBM ACG, Thera GIPROS, Zucchetti Ad Hoc) che alle piattaforme di BI (Qtech Qlik View/Qlik Sense, MS Power BI)
• Profonda esperienza nella progettazione e nello sviluppo di applicazioni e sistemi a partire dall’analisi dei requisiti tecnico/funzionali fino alla manutenzione day-by-day
• Ottima conoscenza dei principi di IT Service Management (Certificazione ITIL V3)
• Ottima conoscenza dei principi di Project Management (Certificazione PRINCE2 Pratictioner)
• Profonda capacità di gestire le priorità in funzione degli obiettivi dell’organizzazione
• Consolidata abilità di applicare gli strumenti ICT nella risoluzione di problematiche di business
• Conoscenza delle leggi e dei regolamenti in ambito ICT
• Capacità di applicare diversi stili di leadership in funzione delle situazioni e dei diversi team di lavoro
Attributi personali
• Ottime capacità comunicative, sia scritte che orali
• Ottima capacità di negoziazione
• Capacità di presentare pubblicamente idee, risultati e progetti
• Forte motivazione personale al miglioramento continuo
• Forte capacità analitiche e profonda attenzione ai dettagli
• Profondamente orientato al cliente (sia interno che esterno) e al servizio
• Abilità di motivare i collaboratori in un ambiente collaborativo e dinamico

 

 

Maggiori Esperienze
CIO e Responsabile Controllo di Gestione del Gruppo Proel (Novembre 2010 – In corso)
- Partecipazione, sia a livello strategico che operativo, nei processi di governance come membro del senior management team.
- Pianificazione strategica e operativa in ambito ICT al fine di allineare gli obiettivi della funzione a quelli più generali dell’organizzazione
- Individuazione di opportunità di investimento in ambito ICT, incluso ambiti quali selezione di nuovi talenti, formazione, analisi make or buy, analisi costi-benefici
- Gestione dei rischi (Risk Management) in ambito ICT
- Sviluppo e controllo del budget ICT (OPEX e CAPEX)
- Sviluppo e test periodici di piani di Disaster Recovery e Business Continuity
- Coordinamento di iniziative di revisione dei processi e delle procedure aziendali
- Approvazione, gestione priorità e controllo dei progetti in ambito ICT
- Gestione delle trattative, dei rapporti e dei contratti con i fornitori ICT strategici
- Definizione e comunicazione delle policy e degli standard in ambito ICT
- Definizione, supervisione e controllo periodico dei livelli di servizio (SLA) concordati con l’organizzazione
- Responsabilità nell’assicurare l’aderenza delle operation ICT alle leggi e ai regolamenti
- Promozione e sviluppo di relazioni con entità esterne, inclusi enti di formazione ed università
- Supervisione delle attività di reclutamento, formazione, erogazione di premi di tutto lo staff ICT, in accordo con il budget e la funzione HR
- Responsabilità in ambito di reporting e analisi gestionale
- Membro del Board Strategico aziendale


Professore a Contratto per Università degli Studi di Teramo (A.A. 2021/2022 - In corso)
- Professore a Contratto per il corso di Contabilità Direzionale e Digitalizzazione – Corso di Laurea Magistrale in Diritto, Economia e Strategia d’Impresa

 

Consulente e formatore in ambito ICT, Organizzazione Aziendale e Digital Innovation (Giugno 2002 - In corso)

- Business Process Re-Engineering
- Business Process Management
- Progettazione di sistemi informativi (infrastrutture hardware, architetture software, system integration)
- Consulenza in ambito ERP 
- Business Intelligence (reporting, analytics, data mining, process mining, business performance management, benchmarking, predictive analytics)
- Analisi tecnico/funzionale
- Progettazione e sviluppo software
- Progettazione e implementazione reti locali e geografiche
- Cyber Security Evangelist
- Innovation Manager

- Perizie in ambito Transizione 4.0
- Formatore in aula e in corsi a distanza

 

Professore a Contratto per Università di Pisa (A.A. 2020/2021)
- Professore a Contratto nell’ambito del Master di Business Intelligence e Controllo


Membro del Consiglio di Amministrazione di Proel International Ltd (Giugno 2018 – Novembre 2020)
- Supporto al CEO in area ICT e Controllo di Gestione
- Sviluppo di piani strategici
- Approvazione dei budget e delle decisioni di business
- Valutazione della gestione
- Rappresentanza dell’azienda nei confronti dei vari stakeholder


IT Manager del Gruppo Frigo Tecnica Internazionale Spa (Marzo 2004 - Novembre 2010)
- Pianificazione strategica e operativa in ambito ICT al fine di allineare gli obiettivi della funzione a quelli più generali dell’organizzazione
- Gestione dei rischi (Risk Management) in ambito ICT
- Sviluppo e controllo del budget ICT (OPEX e CAPEX)
- Analisi make-or-buy e costi/benefici dei progetti in ambito ICT
- Sviluppo e test periodici di piani di Disaster Recovery e Business Continuity
- Coordinamento di iniziative di revisione dei processi e delle procedure aziendali
- Approvazione, gestione priorità e controllo dei progetti in ambito ICT
- Gestione delle trattative, dei rapporti e dei contratti con i fornitori ICT strategici
- Definizione e comunicazione delle policy e degli standard in ambito ICT
- Definizione, supervisione e controllo periodico dei livelli di servizio (SLA) concordati con l’organizzazione
- Responsabilità nell’assicurare l’aderenza delle operation ICT alle leggi e ai regolamenti
- Supervisione delle attività di reclutamento, formazione, erogazione di premi di tutto lo staff ICT, in accordo con il budget e la funzione HR

 

 

Formazione
Università di Pisa – Facoltà di Economia
Master in Finanza e Controllo di Gestione


Università Politecnica delle Marche – Controller Associati
Corso “Controllo di Gestione, Controllo Strategico e Finanza”


University of Pennsylvania - The Wharton School
Master of Business Administration (MBA) Foundation (Distance Learning)


Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
Corso “Competitive Strategy” (Distance Learning)


Il Sole 24 Ore Business School
Master “Leadership & Management”


Università Politecnica delle Marche
Laurea in Ingegneria Informatica


TILS (Telecom Italia Learning Center)
Corso “Tecniche di Attacco e di Difesa dei Sistemi Informatiivi”


TILS (Telecom Italia Learning Center)
Corso “Sicurezza dei Sistemi Informativi”


ENEA (Agenzia Nazionale per le Nuove Tecnologie, l’Energia e lo Sviluppo Economico)
Corso “Project Management”


ENEA (Agenzia Nazionale per le Nuove Tecnologie, l’Energia e lo Sviluppo Economico)
Corso “Managing Data Quality”


ENEA (Agenzia Nazionale per le Nuove Tecnologie, l’Energia e lo Sviluppo Economico)
Corso “Pianificazione e Controllo”


ICT "V.Moretti" - Roseto degli Abruzzi
Diploma Tecnico Commerciale (Programmatore)

 


Certificazioni
ITIL Foundation 
ITIL Certification Management Board


Prince2 Foundation 
APM Group Ltd, Cabinet Office and The Stationery Office (TSO)


Prince2 Practitioner 
APM Group Ltd, Cabinet Office and The Stationery Office (TSO)



Curriculum english version

For more than 20 years my role is to provide vision and leadership to develop and implement IT initiatives.
In the past years I directed the planning and the implementation of enterprise IT systems to support business operations in order to improve cost effectiveness, service quality and business development, being responsible for all aspects of the company’s information technology and systems.
Knowledge & Experience
• More than 15 years of experience managing and/or directing IT operations.
• Experience in strategic planning and execution.
• Considerable knowledge of business theory, business processes, management, budgeting, and business office operations.
• Knowledge of data processing, hardware platforms, enterprise software applications, and outsourced systems, including ERP (SAP ERP, IBM ACG, Thera GIPROS, Zucchetti Ad Hoc) and BI (Qtech Qlikview, MS PowerBI)
• Excellent understanding of computer and integration systems.
• Experience with systems design and development from business requirements analysis to day-by-day management.
• Proven experience in IT planning, organization, and development (ITIL V3 Certification).
• Excellent understanding of project management principles (PRINCE2 Pratictioner Certification).
• Strong understanding of the organization’s goals and objectives.
• Ability to apply IT in solving business problems.
• Depth knowledge of applicable laws and regulations related to IT.
• Strong understanding of human resource management principles, practices, and procedures.
• Proven leadership ability.
• Ability to set and manage priorities.
Personal Attributes
• Excellent written and oral communication skills.
• Excellent interpersonal skills.
• Strong negotiating skills.
• Ability to present ideas in business-friendly and user-friendly language.
• Exceptionally self-motivated and directed.
• Keen attention to detail.
• Analytical, evaluative, and problem-solving abilities.
• Service orientation.
• Ability to motivate in a team-oriented, collaborative environment.

 

 

Main Experiences

CIO and Head of Management Control at Proel Group (November 2010 – Present)
- Participate in strategic and operational governance processes of the business organization as a member of the senior management team.
- Lead IT strategic and operational planning to achieve business goals.
- Develop and maintain an IT organizational structure that supports the needs of the business.
- Establish IT departmental goals, objectives and operating procedures.
- Identify opportunities for cost-effective investment in IT systems and resources, including staffing, sourcing, purchasing and in-house development.
- Assess and communicate risks associated with IT investments.
- Develop, track, and control the information technology yearly operating and capital budgets.
- Develop business case justifications and cost/benefit analysis for IT spending and initiatives.
- Development of an enterprise-wide disaster recovery and business continuity plan.
- Assess and make recommendations on the improvement of the IT organization.
- Coordinate consultation with stakeholders to define business and systems requirements for new IT
implementations.
- Approve, prioritize and control projects and the IT project portfolio.
- Review hardware/software acquisition and maintenance contracts and pursue master agreements.
- Define and communicate corporate plans, policies, and standards for the organization for acquiring, implementing, and operating IT systems.
- Ensure continuous delivery of IT services through oversight of SLAs with end users and monitoring of systems performance.
- Ensure that IT system operation adheres to applicable laws and regulations.
- Advise, counsel, and educate executives and management on new IT trends
- Promote and oversee strategic relationships with IT external entities, including government, vendors, and partners.
- Supervise recruitment, development, retention, and organization of all IT staff in accordance with corporate budget and HR.
- Head of finance and management accounting reporting.
- Member of the executive strategic board
- SAP project management on main HQ implementation and group rollouts.


Contract Professor at Università di Teramo (A.A. 2021/2022 - Present)
- Contract Professor for Management Control and Digitalization course – Law, Economics and Business Strategy Master Degree


Consultant and Lecturer (June 2002 – Present)
- Business Process Re-Engineering and Management
- Information Systems design
- ERP systems consulting
- Business Intelligence (reporting, analytics, data mining, process mining, business performance management, benchmarking, predictive analytics)
- Functional and technical analysis
- Software design and implementation
- Networks design and implementation
- Industry 4.0 consultant
- Cybersecurity consultant

- Transizione 4.0 Reporting
- Teaching in classroom and distance learning courses


Contract Professor at Università di Pisa (A.A. 2020/2021)
- Contract Professor for Business Intelligence and Controlling - Auditing and Internal Control Master Degree


Member of the Board of Directors at Proel International Ltd (June 2018 – November 2020)
- Support CEO in IT, finance and management control areas.
- Develop strategic plans.
- Approving budgets and business decisions.
- Evaluate the management.
- Represent the company to stakeholders.

 

IT Manager at Frigo Tecnica Internazionale Spa (March 2004 - November 2010)
- Lead IT strategic and operational planning to achieve business goals
- Develop and maintain an appropriate IT organizational structure that supports the needs of the business.
- Establish IT departmental goals, objectives, and operating procedures.
- Assess and communicate risks associated with IT investments.
- Develop, track, and control the information technology annual operating and capital budgets.
- Develop business case justifications and cost/benefit analyses for IT spending and initiatives.
- Direct development and execution of an enterprise-wide disaster recovery and business continuity plan.
- Analysis with stakeholders to define business and systems requirements for new technology
implementations.
- Project Managing with particular reference to ERP projects (AS400 systems) and custom software projects.
- Review hardware and software acquisition and maintenance contracts
- Ensure continuous delivery of IT services through oversight of service level agreements with end users and monitoring of IT systems performance.
- Ensure IT system operation adheres to applicable laws and regulations.
- Supervise recruitment, development, retention, and organization of all IT staff in accordance with corporate budgetary objectives and personnel policies.

 

Education
Università di Pisa – Advanced Economic Studies
Finance and Management Control Master Degree


Università Politecnica delle Marche – Controller Associati
Management Control, Strategic Control and Finance Course


University of Pennsylvania - The Wharton School
Master of Business Administration (MBA) Foundation (Distance Learning)


Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
Competitive Strategy (Distance Learning)


Il Sole 24 Ore Business School
Master Course “Leadership & Management”


Università Politecnica delle Marche
Computer Engineering Degree


TILS (Telecom Italia Learning Center)
Techniques of Attack and Defense of Information Systems


TILS (Telecom Italia Learning Center)
Information Systems Security


ENEA (Italian National Agency for New Technologies, Energy and Enviroment)
Project Management


ENEA (Italian National Agency for New Technologies, Energy and Enviroment)
Managing Data Quality


ENEA (Italian National Agency for New Technologies, Energy and Enviroment)
Planning and Management Control


ICT "V.Moretti" - Roseto degli Abruzzi
Business Administration (IT oriented) Diploma

 

Certifications
ITIL Foundation (August 2013)
ITIL Certification Management Board


Prince2 Foundation (August 2013)
APM Group Ltd, Cabinet Office and The Stationery Office (TSO)


Prince2 Practitioner (March 2014)
APM Group Ltd, Cabinet Office and The Stationery Office (TSO)

Pubblicazioni

Risk Management in Management Control, 2020
Due to the evolution of the regulatory framework and the uncertainty of the actual market context, businesses the need to have an adequate risk management culture, combined with suitable technical methodologies and operational tools able to support the decision process. However, in the context of SMEs, risk management in the context of management control has a pure deterministic approach because of tools complexity.
This paper presents a tool capable of integrating forecasting models and economic-financial simulations typically used in the planning and management control with stochastic elements to the risk assessment process.
The model was applied to the PROEL SPA case, obtaining surprising results, with forecast data truly consistent with the financial statement values used as a benchmark.
The complete article is in the first issue 01/2020 of the magazine Management Control published by Wolters Kluwer (IPSOA).

 

Make or Buy: An agile framework to evaluate IT initiatives, WIP

Prodotti della ricerca

Link interessanti

 
 
 
Ultimo aggiornamento: 06-02-2024